2019. feb 26.

5 tipp az édes álmokért

írta: Puskás Bettina
5 tipp az édes álmokért

Az alvás, a nyugodt alvás mindenki számára egy fontos kérdés, mindenki szeretné, hogy a legkipihentebben keljen fel reggel és nyugodtan, energikusan induljon a napja. Ezzel én is így vagyok, így mostanában elég sok tippet, trükköt, tudományosan alátámasztott dolgokat próbáltam ki. De lássuk, mik azok, amik tényleg beváltak nekem! 5_tipp_az_edes_almokert.jpg

 1. Ráhangolódási rituálé

Azt mondják az okosok, akik tényleg értenek a dolgokhoz, hogy az esti elalvás előtt azért is fontos a rituálé beiktatása, hogy nyugodtan aludhassunk, mert így egy idő után az agy emlékezni fog arra, hogy melyik teendő után mi jön, aminek a végén az alvás áll. Elvileg már a ráhangolódás során is elkezd a szervezet melatonint termelni, ami a mély alvásért, a REM-fázis meghosszabításáért felel.

Saját tapasztalat: Az én kis rituálém úgy indul, hogy még tusolás előtt elkezdek besötétíteni, az asztali lámpámat átállítom meleg fényre. Innentől nagyjából 30-40 perc, míg érzem, hogy kezdek álmosodni. Utána tusolás, fogmosás, majd a szobában este arctisztítás, kontaktlencse kivétele, arckrém felkenése. Nálam sajnos hozzá tartozik, hogy átgörgetem még az insát, de csakis a legkisebb fényerővel a telefonon. Utána megkeresem az 'alvós párnám' és hajrá.

2. Legyen egy rendszered

Nagyon hasonló az első ponthoz, hiszen itt is tevékenységek egymásutániságát kell szabályoznunk. Nem véletlen, hogy ez is belekerült a felsorolásba, hiszen a kezdő édesanyáknak is azt javasolják az altatással kapcsolatban, hogy legyen meg a rituálé, az a legfontosabb, ha pedig tehetik, ugyanabban az időszakban, történjen az altatás.

Saját tapasztalat: Az én rendszerem nagyjából az, hogy 9 környékén kezdem meg az esti rituálémat, nagyjából olyan 10-re pedig már az ágyban is vagyok, alvásra készen. Ilyenkor próbálom kikapcsolni az agyam (ami a legnehezebb része a dolognak) és megnyugodni. Ha nagyon nem megy, én még azt a taktikát is be szoktam vetni, hogy magamban a következőt mantrázom egyre lassabban: "Megnyugszom, ellazulok. Elcsendesedik körülöttem minden külső zaj." Ezt egyébként még anno egy meditációs gyakorlaton hallottam. Meditálni nem tanultam meg, de legalább megnyugtatom az agyam és elalváskor jól jön. :D

3. Mozogj!

Mint azt tudjuk, a mozgásnak fontos szerepe van az ember életében. Azon kívül, hogy rengeteg betegség elkerülhető, ha rendszeresen mozgunk, sportolunk valamit, még jól is érezzük magunkat, jobban tudunk utána szellemi munkát is végezni és még aludni is jobbat fogunk.

Saját tapasztalat: Bevallom, utáltam sportolni. Vagyis utálok. Eddig egy olyan sportot sem találtam, amire azt mondtam volna, hogy na, azt szívesen csinálnám napi szinten. (Mondjuk, mivel mozogni is utálok, nem is nagyon kerestem...) Viszont mióta rászoktam arra, hogy minden nap "táncolok" itthon, azóta jobban érzem magam és jobban is alszok. Ez annyit jelent, hogy van egy jó kis lejátszási listám, ahol zumbás, hip-hop-os elemekkel dúsított tornavideókat válogattam össze és azokon megyek végig minden nap. Most még nyilván az a cél, hogy végig tudjam csinálni a nagyjából 50-60 percnyi anyagomat. :D

4. Végy egy meleg fürdőt!

Tökéletes álomhozó lehet egy 35-38°C-os fürdőzés vagy zuhanyzás, mivel az is elálmosít! Ennek az a biológiai oka, hogy a meleg vízben kitágulnak az erek, aminek hatására csökken a vérnyomás. Elvileg 36°C feletti vízhőmérséklet esetén fokozottan észlelhető ez az álmosító, bágyasztó hatás.

Saját tapasztalat: A hétköznapokon csak tusolok, de olyan kis a kötelező tisztító körök után csak folyatom egy kicsit magamra a meleg vizet úgy, hogy mindig egy kicsit zárom el a hideg vizes csapot, hogy a víz egyre melegebb és melegebb legyen. Nálam abszolút beválik! Ha pedig tehetem,  mert van időm, akkor szívesen fürdőzök is, de annak kötelező eleme a házi fürdőbomba, ami illatos, színessé teszi a vizet, hogy különlegesebb legyen az este, de még jótékony hatásai is vannak. :)

5. Figyeld az alvási ciklusod!

Ne az ébresztőórára kelj, hanem vedd figyelembe, hogy egy-egy alvási ciklus nagyjából 1,5 óra. Ez alatt egy meghatározott sorrendben az végigfuttatja az alvásciklus részeit. Viszont ha nem ér végig, mikor az ébresztőóra megszólal, hanem valahol megszakítja ezt a ciklust, akkor leszünk eszméletlen fáradtak, kimerültek nem csak reggel, hanem egész nap.

Saját tapasztalat: Régen mindig ébresztőórára keltem (most is van beállítva a biztonság kedvéért), viszont mióta tudom, hogy minden alvásciklus végén "megébredek" és ilyenkor, ha ébren maradok, friss, fitt és üde leszek, azóta tudatosan figyelek rá. Reggel általában 2-3 ilyen megébredésre szoktam emlékezni. Mivel tetőtéri ablakunk van, csak kinyitom a szemem és az elsőnél még nyugtázom, hogy sötét van, így jöhet még egy alvás ciklus. Amikor pedig látom, hogy végre reggel van (6:30-7:30 közötti időszak), akkor indulhat is a reggeli rituálé. Mióta tudatosabban elkezdtem erre figyelni, valóban sokkal energikusabb vagyok egész nap és sokkal motiváltabbnak érzem magam (bár, lehet, csak placebo hatás).

Ez persze csak néhány trükk, amit be lehet vetni a jó alvás érdekében, ezen kívül még rengeteg más is van! Mivel nekem ezek váltak be, így én csak erről tudok ténylegesen beszélni!

Neked vannak valamilyen szokásaid, rituáléd vagy praktikád, amit bevetsz, hogy könnyebben elaludj és kipihenten ébredj? Ha igen, írd meg nekünk kommentben és beszélgessünk a témáról!

 

Ha szeretnél még olvasni tőlem:

Hormonmentes

Ezeknek az apró dolgoknak örülhetsz nap, mint nap

30 motiváló idézet

Elérhetőségek:

E-mail: bettipuskas.blog@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/bettiszerint/

Instagram: https://www.instagram.com/puskas.bettina/

Pinterest: https://hu.pinterest.com/pusbetaa/

 

Szólj hozzá

alvás hétköznapok nyugodalvás motiváltnap energikusnap