2018. jan 07.

Egyetem. Menni vagy nem menni?

írta: Puskás Bettina
Egyetem. Menni vagy nem menni?

Az én történetem

Vannak olyan emberek, akik már egészen kicsi koruk óta tudják, hogy orvosok, pszichológusok, rendőrök, autószerelők vagy éppen fodrászok szeretnének lenni. És vannak olyan emberek, akik akkor sem tudják, mikor az érettségi előtt jelentkezés előtt állnak. Ha gimnáziumba jártál és esetleg még egy közepes szintet is meg tudtál ütni, lehetőséged van akár egyetemre is menni. De kell-e? Szeretnél-e? Érdekel-e egyáltalán? Leírom, én mit és miért döntöttem, hátha az segítségül szolgálhat.

photo-1498079022511-d15614cb1c02.jpg

Amikor általános iskolás voltam, határozott terveim voltak. Sok-sok évig jogász, majd pszichológus akartam lenni. A klasszikus diploma szakmák, amikről egy általános iskolában tanuló hallhat. Ezért is Szegedre mentem egy elég erős középiskolába.

Eljött a gimnázium (az osztályom) 5. éve és ott álltam a kezemet tördelve, hogy hát igazából mindenki megy egyetemre, én pedig nem tudom, mit is kezdjek magammal. Én szerencsére nem az a fajta ember voltam, akinek semmi terve nem volt, ellenkezőleg. Tervem mindig volt. A, B, C, ... , ZS tervek is, így ha valamiért le kellett mondanom az egyik elképzelésemről, jött a másik. Kb 3 hetente változott, éppen mi is akarok lenni. :D Borzasztó voltam.

Ültem a kollégiumban az osztálytársaim ágyán és hallgattam, ki miért megy az adott egyetemre és voltak olyanok, akik 100%-osan tudták, mik akarnak lenni, de olyanok is, akik csak azért jelentkeztek az egyetemre, hogy elmondhassák: "Igen, egyetemista vagyok." Voltak, akik azért választottak egy-egy szakot, mert máshova nem igazán vették volna fel őket, de igazából nem tudták, érdekli-e őket az adott szak.

Ekkor hoztam egy nagy döntést. Elhatároztam, nem megyek egyetemre. Elhatároztam egy olyan osztályban, ahol én voltam az egyetlen, aki így döntött. Egy olyan iskolában, ahol kb az iskolában végzettek 98%-a egyetemre megy, jó nagy százaléka külföldre, a maradékból pedig Magyarországon képeznek orvosokat, ügyvédeket, pszichológusokat, informatikusokat, közgazdászokat.

Egészen augusztusig ott tartottam, hogy szuper, hogy nem mentem egyetemre, de mi a fenét kezdek magammal? Az egyértelmű volt, hogy tanulok, azt nem tudtam, mit. Az egyik barátnőm egy szegedi suliban tanult okj-s szakmát és miatta nézegettem, milyen szakmák indulnak még abban a suliban. Elgondolkodtam a pénzügyön és a turisztikán. Mivel imádok beszélni és szervezkedni és be akartam magam biztosítani, hogy tuti megcsináljam a nyelvvizsgát (akkor vizsgázhatok, ha van), ezért a turisztika mellett döntöttem.

Hamar rájöttem, hogy biztos, hogy nem helyezkedek el turisztikai szervező, értékesítőként, utáltam a kalkulációt gyártani, de arra jó volt, hogy egy baromi jó marketing tanárnőt kaptam. Ő szerettette meg velem a marketinget és az üzleti kommunikációt. Ezért döntöttem el, hogy marketingre jelentkezek. A szakmát megcsináltam, turisztikai szervező, értékesítőként végeztem, sikerült a nyelvvizsga is. Ekkor jött a nagy lépés.

Jelentkezési időszak vége volt, emelt érettségim nem volt, így esélyem nem volt a kb 450 pontos állami félévekre. Már majdnem lemondtam róla, hogy majd akkor jövőre, mikor az egyik ismerősöm posztolt egy képet a diplomájával, amin megláttam a felsőoktatási szakképzés feliratot. Megnéztem, igen, marketing területre is van, a ponthatár nem 450, hanem valami 340 körül mozgott. A turisztikai OKJ-m is pontnak számított az érettségin, nyelvvizsga is, az a pont lazán meg volt. Azért is tűnt még jó választásnak a felsőoktatási szakképzés, mert nem voltam abban biztos, hogy a marketingbe olyan szinten is bele szeretném ásni magam, hogy alapszakra majd mesterképzésre menjek. Közben kiderült, de, mégis.

Jelenlegi célok: 

1. Túlélni és megcsinálni ezt a félévet. (Csak kis lépésekben haladjunk)

2. Újraérettségizni 1-2 tárgyból.

3. Letenni a "diplomát" marketingkommunikációból.

4. Sikeresen felvetetni magam kereskedelem és marketing alapszakra. (Szerencsére a marketingkommunikációs képzés miatt az alapszakot 3,5 év helyett a legjobb esetben 1,5-2 év alatt meg tudom így csinálni.)

5. Elvégezni egy marketing mesterképzést.

Ne félj a saját döntéseid után menni, te érzed, neked mi lehet a legjobb, mi az, amiből ki tudod hozni a maximumot! Mérlegelj, dönts, lépd meg! Csak így tudsz rájönni, mi is érdekel igazán.

Ha hasznosnak találtad a cikket és tudtam egy kicsit segíteni, kövess facebbok-on, a blogon, ha pedig hasonló döntésképtelenségen mentél te is keresztül, oszd meg velünk kommentben, hogy a többiek is erőt tudjanak meríteni belőle.

Képek: unsplash.com

Ha szeretnél még olvasni tőlem

4 film, amitől úgy érzed, minden lehetséges

Kreatív ajándékötletek

10 tipp a reggeli elkészüléshez

 

Elérhetőségek:

E-mail: bettipuskas.blog@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/bettiszerint/

Instagram: https://www.instagram.com/puskas.bettina/

Pinterest: https://hu.pinterest.com/pusbetaa/

Szólj hozzá

célok döntés tanulás egyetem tervek rólam döntéshelyzet